logo_redbg_vertical-newΓραφείο Τύπου
Τομέας Ναυτιλίας

Αθήνα, 20 Σεπτεμβρίου 2017

Από τον Τομέα Ναυτιλίας του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ, εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

 

Το ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΩΝ ως ένα από τα μέτρα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στις Προγραμματικές του Θέσεις τον Ιούνιο του 2017 κατάθεσε και πρόταση για την χάραξη συγκεκριμένων ασφαλών πλόων πετρελαιοφόρων:

“Η ανάγκη χάραξης συγκεκριμένων ασφαλών πλόων πετρελαιοφόρων διερχόμενων πλοίων από το Αιγαίο είναι αναγκαία προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος ενδεχόμενου ατυχήματος”.

Είναι απαραίτητη σήμερα περισσότερο από ποτέ η χάραξη συγκεκριμένης διαδρομής πλεύσης των πετρελαιοφόρων όταν αυτά διέρχονται από το νησιώτικο σύμπλεγμα ώστε να κινούνται στη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση από τις ακτές των νησιών.

Δηλαδή να απαγορεύεται η πλεύση τους πλησίον των ακτών έτσι ώστε να υπάρχει χρόνος αντίδρασης τόσο από πλευράς του πληρώματος του πλοίου, όσο και χερσαίων παρεμβάσεων, στη περίπτωση μηχανικής βλάβης ή ανθρωπίνου λάθους στους χειρισμούς.

Η εφαρμογή του μέτρου δεν εξαλείφει αλλά μειώνει τον κίνδυνο. Τυχόν “ατύχημα” με πετρελαιοφόρο πλοίο σημαντικού μεγέθους θέτει σε τεράστιο κίνδυνο την Χώρα μας. Η Ελλάδα διαθέτει 16,5 χιλιάδες χλμ. ακτογραμμή και σε περίπτωση μεγάλου ατυχήματος κινδυνεύει με απροσδιορίστου έκτασης καταστροφή – κυριολεκτικά ανεπανόρθωτη – για το περιβάλλον, τον τουρισμό, την υγεία και την εθνική οικονομία.

Και φυσικά το πρόβλημα δεν εξαντλείται μόνο στις διαδρομές των μεγάλων δεξαμενόπλοιων, αλλά πρέπει να ληφθεί μέριμνα και για αυτές των μικρών που σήμερα γίνονται χωρίς καμία ανάλυση κινδύνου – ή ακόμη και για λαθρεμπόριο – με δεδομένο ότι δεν έχουν ακόμη υπογράφει οι σχετικές ΚΥΑ και δεν έχουν ενεργοποιηθεί τα μέτρα ελέγχου που προβλέπονταν στα Νομοθετήματα που προώθησε η Κυβέρνηση του Γεωργίου Α. Παπανδρέου το 2011 και 2012, και δημιουργούν σαφές κι αυστηρό πλαίσιο ελέγχου στην διακίνηση καυσίμων.

Βέβαια, κι αναγνωρίζοντας εκ των προτέρων τις ιδιαιτερότητες, αδυναμίες προσβασιμότητας στο παράκτιο μέτωπο, και τις πιθανές αδυναμίες  στην ετοιμότητα αντιμετώπισης αντίστοιχων καταστάσεων, θεωρούμε ότι σε πρώτη φάση επιβάλλεται χωρίς καμία καθυστέρηση ο σχεδιασμός και η νομοθέτηση των ασφαλών πλόων.

Θυμίζουμε εξάλλου ότι προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία συμπεριλαμβάνει στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και το κεφάλαιο για τις διαδρομές των πλοίων.

Επίσης πρέπει να υπερτονίσουμε ότι είναι επιβεβλημένη η χρήση νέων τεχνολογιών πάνω στα πλοία  ( π.χ. χάρτες , ECDIS)  και αυστηρότερο πλαίσιο όσον αφορά την αξιολόγηση της κατάστασης των πλοίων.

Το περιβαλλοντικό κόστος από την αδιαφορία μας  είναι ανυπολόγιστο, και απαιτείται να προνοήσουμε, έστω και τώρα, για να αποτρέψουμε περαιτέρω καταστροφή στο ζωτικότερο ίσως στοιχείο της χώρας μας – ιδιαίτερα αυτή τη περίοδο – τη θάλασσα, καθώς ακόμη κι όταν οι υπηρεσίες λειτουργούν σωστά, θα πρέπει να ενεργοποιείται ταχύτατα, αυτόματα, και προληπτικά το σύστημα επιφυλακής και πρόληψης για την αντιμετώπιση πιθανής μεγαλύτερης ρύπανσης.

Στην περίπτωση του προσφάτου ναυαγίου στην Σαλαμίνα τα ερωτήματα παραμένουν, ενώ ήδη εκ του αποτελέσματος κρίνεται ότι το σύστημα επιφυλακής και πρόληψης – εάν κάτι τέτοιο υπήρχε – απέτυχε παταγωδώς.

Μόνη μέριμνα από την πρώτη στιγμή τόσο της Κυβέρνησης συνολικά, όσο και του Κουρουπλή προσωπικά, αλλά και της Δούρου με τους Αντιπεριφερειάρχες της, ήταν να υποβαθμίσουν το πρόβλημα και να διαβεβαιώνουν τους πάντες ότι όλα πάνε καλά, μέχρι που πλέον ήταν αργά, και το πρόβλημα δεν μπορούσε να κρυφτεί, αντί να ενεργοποιήσουν άμεσα κάθε δύναμη στους παράκτιους δήμους και οργανωμένους εθελοντές.